vrijdag 26 maart 2010

John Hiatt - The Open Road

Ik was erg benieuwd naar het nieuwe album van John Hiatt. Ik ben al jaren fan en persoonlijk verantwoordelijk voor één van de meest gebruikte zoektermen in onze catalogus... Onlangs schreef ik al over het dubbelconcert van Hiatt en Lovett, dat overigens prachtig was. Maar het wachten was nog op de nieuwe plaat van de meester. En het wachten werd beloond.

The Open Road is een plaat die staat als een huis: iets steviger dan de voorganger Same Old Man, en wellicht dat mede daardoor de slijtage van zijn stem iets minder opvalt. Het past beter, het stoort niet, het blijft boeien.


"In voorgaande jaren gingen mijn nummers over thuiskomen", zegt Hiatt. Maar bij deze 11 nieuwe nummers, waaronder "Haulin" en het titelnummer "The Open Road" is thuis nooit de bestemming...

Bij het horen van het intro van 'What kind Of Man' herken ik opeens de sfeer en de sound van Bring The Family, de klassieke Hiatt-plaat die in een paar dagen tijd live is opgenomen: een sound die lang niet terug is gekomen bij titels die daarna zijn verschenen. Kortom: het kan me bekoren!
Als het goed is, komt Hiatt mét band naar Nederland deze zomer; dat heeft hij in ieder geval beloofd tijdens het al eerder genoemde concert met Lyle Lovett. Bij wijze van voorproefje de opname van het optreden in de show van David Letterman, waarbij we gelijk het antwoord krijgen op de vraag van Lyle Lovett: "Do or do you not own a Telecaster?"



Reserveer in onze catalogus

Geen opmerkingen: