maandag 22 juni 2009

Extreem luid & ongelooflijk dichtbij

Een paar jaar geleden kwam ik thuis met het boek Extreem luid & ongelooflijk dichtbij van de jonge filosoof Jonathan Safran Foer. Ik kan me niet meer herinneren waarom ik het kocht, ik weet nog wel dat ik het mooi vond. Het wordt deels beschreven door de ogen van een wat wijsneuzerig 9-jarig jongetje in New York, deels via brieven waarvan pas langzaam duidelijk wordt door wie en voor wie die geschreven zijn. Een wat moeilijke vorm dus, maar daar hou ik wel van.

Ik herinner me ook nog de grote lijn van het verhaal: de vader van deze jongen Oskar komt om bij 9/11, Oskar vindt daarna een mysterieuze sleutel tussen zijn vaders spullen en gaat op onderzoek naar de betekenis van deze sleutel. Uiteindelijk vindt hij meer dan hij had verwacht. En dan was er nog iets met zijn oma en die brieven. Grappig - of eigenlijk pijnlijk - is dat ik me er verder weinig van herinner, behalve dat ik altijd tegen mensen zeg dat die boeken van Safran Foer zo mooi zijn. Want ik las daarna zijn debuut Alles is verlicht en dat is ook een pareltje. Allebei vanwege de taal, de vorm, de humor en de filosofie.


We zitten nu midden in de vijfde Week van het Luisterboek. De door Jeroen Willems ingesproken luisterversie van Extreem luid is bekroond tot Luisterboek van het jaar 2009. Hoera! Een mooie gelegenheid om dit boek en luisterboeken in het algemeen hier even in het zonnetje te zetten.

Om me goed voor te bereiden op deze bijdrage heb ik ook maar eens wat stukjes van de cd beluisterd. Wonderlijk. Ik dacht dat ze dat vaak wat extra aankleedden, met wat muziek en soms zelfs achtergrondgeluiden ofzo. Niks hoor. Jeroen leest gewoon voor. Heel mooi, dat zeker, maar het is best een lastig boek. En door de vele visuele effecten in de vormgeving is het gewoon lekker om erin te kunnen bladeren. En helemaal raar... soms slaat hij zomaar een zin of een stukje tekst over. Ik heb echt geprobeerd te begrijpen waarom dat voor een luisteraar overbodige informatie zou zijn, maar ik kan er geen logica in vinden. Kortom, ik ben een onervaren luisterboekenluisteraar.

Vervolgens heb ik me ook weer even op de inhoud gestort en vond een mooie samenvatting en analyse van het verhaal. En dan volgt een tweede bekentenis: ik heb er echt helemaal niks van begrepen. Het eerste dat ik deze vakantie ga doen, is dit boek nog een keer opnieuw lezen. Het is het waard!

Reserveer het boek in onze catalogus
Reserveer het luisterboek in onze catalogus

2 opmerkingen:

grandlarge zei

Astrid, volgens mij heb je het gekocht nadat wij het er over gehad hebben.Ik vond het ook een juweeltje.
gr. Francine

Astrid zei

Ha Francine, natuurlijk, dit was weer zo'n gouden tip van jou! Wat me eraan doet herinneren dat ik je nog altijd mis. Kom gauw weer eens buurten, wil je?!