zaterdag 12 april 2014

De dromenwever - Douwe Draaisma

Kun jij ’s ochtends vertellen wat je gedroomd hebt? Ik meestal niet, maar ik word wel geregeld wakker met een ongrijpbare herinnering aan een droom waar ik steeds net niet bij kan. Hoe komt het dat we onze dromen zo snel vergeten, ook wanneer we ze zo graag zouden onthouden? Douwe Draaisma, bekend van het boek Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt, schreef hierover De dromenwever. 'Niet eerder is een onderwerp zo onder mijn handen opengegaan als die dromen van blinden', schrijft hij in het voorwoord.




Boeken over dromen – ik ben er altijd met een wijde boog om heen gelopen’, schrijft hij. Dromen interesseerde hem nooit, totdat een vriendin van hem vroeg of blinde mensen kunnen dromen.
Draaisma voert een bekende ervaringsdeskundige op: Vincent Bijlo. ‘Mijnheer Bijlo, u droomt zeker in een hoorspel?’ Nee dus. ‘Ik droom in de zintuigen die mij dagelijks ter beschikking staan. Dus ik droom in tast, in gevoel, in reuk, in geluiden.’
Heldere dromen heeft Bijlo ook. ‘Ik weet dat je luciditeit tot op zekere hoogte kunt beheersen. Je moet bijvoorbeeld proberen in je droom een vinger door je hand te steken. Als dat lukt weet je dat je droomt.’

Draaisma is geen psychoanalyticus, hij is niet bezig met het interpreteren van individuele dromen. Zoals Freud deed in zijn boek Traumdeutung (1900). Daarin krijgen dromen betekenis in het leven van de dromer. Zijn onbewuste en zijn ziel zijn er in af te lezen. Zijn verborgen verlangens en angsten zijn erin verwerkt.
Wat Draaisma interesseert zijn soorten dromen. In De dromenwever krijg je inkijkje in de fascinerende wereld van de droom; over het grensgebied tussen psyche en fysiek. Draaisma voegt aan de resultaten van wetenschappelijk onderzoek altijd de geschiedenis toe, met anekdoten over het falen en slagen, over de onderzoeker, met verhalen over de patiënten en beschrijvingen van de dromen en de rol die ze in hun leven spelen.
Een informatief boek over dromen (en nachtmerries) dat leest als een roman.


24 april Dat spreekt boekdelen met John Heymans met Douwe Draaisma over o.a. dromen.

Reserveer hier De dromenwever via onze catalogus
Reserveer hier Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt in onze catalogus

Geen opmerkingen: