maandag 31 maart 2014

Steen voor steen: de opkomst, bijna-ondergang en spectaculaire wederopstanding van LEGO

LEGO! Het ijzersterke Deense merk dat jaarlijks miljarden van de wereldberoemde steentjes produceert. Momenteel is het een van grootste speelgoedproducenten ter wereld maar in 1998 leed LEGO voor het eerst verlies en in 2003 ging het bijna failliet. 

Steen voor steen van David C. Robertson is het fascinerende verhaal hoe LEGO door de regels van innovatie opnieuw uit te vinden er in slaagde om weer te transformeren tot een toonbeeld van winst, groei en innovatie. Het leest als een spannend boek en geeft een indringend beeld van een bedrijf dat vecht voor zijn bestaan.

Wie heeft er in zijn jeugd nou niet met LEGO gespeeld? Het begon allemaal in het kleine stadje Billund in Denemarken waar Ole Kirk Christiansen in 1946 het innovatieve besluit nam om over te stappen van houten speelgoed naar plastic bouwsteentjes. Het zou nog jaren van experimenteren duren voordat het huidige steentje werd ontwikkeld met precies de juiste "koppelkracht". Samen met latere innovaties zoals de minifigs (de bekende kleine poppetjes met de onuitwisbare glimlach) werd LEGO een wereldwijd succes.

Dit succes duurde tot eind jaren negentig toen LEGO last begon te krijgen de digitale revolutie in de speelgoedwereld met de populaire computergames en de steeds veeleisende consumenten (jongentjes van 9). Het leek er op dat het "ouderwetse" bouwen met steentjes zijn tijd had gehad. Dit was voor LEGO het begin van de strijd om het bestaan: als antwoord op de negatieve resultaten werd tussen 1999 en 2003 een innovatiestrategie geïntroduceerd, gebaseerd op 7 wereldwijd erkende waarheden over innovatie:
  1. Trek creatieve mensen van allerlei pluimage aan
  2. Richt je op ‘blauwe oceaan markten
  3. Wees klantgericht
  4. Pas ontwrichtende innovatie toe
  5. Ga voor open innovatie: luister naar de wijsheid van de massa
  6. Verken het volledige innovatiespectrum
  7. Bouw een innovatiecultuur op
Maar helaas werd vernieuwing voor het toenmalige management van LEGO een obsessie en sloeg de innovatie op hol. Dit resulteerde in het bijna-faillissement in 2003. Opnieuw werd er in gegrepen en werd de jonge Jorgen Vig Knudstorp directeur van LEGO. Hij begint weer opnieuw met innoveren op basis van dezelfde principes maar hij weet er dit keer richting aan te geven zonder het creatieve proces te belemmeren. En ineens werkte innovatie wel voor LEGO en weet het bedrijf weer succesvolle nieuwe producten te ontwikkelen. Steen voor Steen is een zeer prettig leesbaar boek dat de theorie en praktijk van innovatie op een prachtige en spannende manier in beeld brengt. Een aanrader.    

Reserveer Steen voor steen in onze catalogus.

Geen opmerkingen: