woensdag 19 maart 2014

De wereld vergeten

Er zijn van die ogenblikken dat ik tegen een boek aanloop waarvan ik echt niet weet wat ik er van kan verwachten, maar dat op de een of andere manier roept: "Lees mij! lees mij!". Zo'n boek is De wereld vergeten van Maria Duenas. Het gekke is dan vervolgens dat ik erg veel moeite heb een begin te maken met dat boek. Maar, gelukkig in dit geval, heb ik dat toch gedaan.

De wereld vergeten is geen spetterend, wild spektakel boek. Integendeel, het is een boek dat je langzaam meeneemt in drie werelden, die elk van de drie hoofdpersonen vergeten wil. Maar, hoe goed ze ook hun best doen, het verleden laat zich niet uitwissen. Ze kunnen lang doen alsof dat wel zo is, uiteindelijk moeten ze er toch mee in het reine komen. Drie werelden, drie hoofdpersonen en een verhaal waarin alles uiteindelijk samenkomt.

De redenen om te vergeten zijn totaal verschillend, maar bij alle drie heeft het te maken met verlies; dat is de overeenkomst. Nog een overeenkomst is dat in alle drie de werelden Spanje en de Spaanse taal de rode draad vormen. Met elkaar overkoepelen ze de 20ste-eeuwse geschiedenis van Spanje. En dat maakt het dan weer extra boeiend dit boek te lezen. 


Het verhaal gaat over Blanca Perea, docent taalkunde aan een universiteit in Madrid, een vrouw van midden veertig. Ze is getrouwd, de kinderen zijn het huis uit en wanneer haar man haar verlaat voor een jongere vrouw, verliest ze alle grond onder de voeten. Om tot zichzelf te komen vertrekt ze naar Californië. Hier werkt ze mee aan een tijdelijk project: het ordenen van de nalatenschap van professor Andrés Fontana. Het leven van deze Andrés Fontana vormt het tweede verhaal. Het derde verhaal tenslotte is dat van Daniel Carter, een oud student van Fontana.

Maria Duenas schrijft in een prachtige stijl; ze maakt van taal kunst! Heerlijk om te lezen. 
Haar debuut Het geluid van de nacht bereikte in Spanje miljoenen lezers en verschijnt in meer dan 18 landen. Het boek stond in Spanje ruim een halfjaar op nummer 1 van de bestsellerlijsten en werd verfilmd.

Geen opmerkingen: