woensdag 5 februari 2014

Ingemaakt

Misschien een beetje laat, het echte inmaak seizoen is eigenlijk al voorbij, maar er blijft genoeg over, ook in deze tijd van het jaar, om je te kunnen uitleven.

De Belgische zussen Debremaeker (zie ook hun blog!) hebben lekkere recepten bij elkaar gebracht van chutneys, compotes, pickels en aromatische olie en azijn met prima aanwijzingen voor hoeveelheden en bewaartips met kleine doorkijkjes naar de oorsprong van de liefde van de zussen voor deze heerlijkheden. Ingemaakt staat boordevol smaakmakers voor in de keuken.


Mijn aandacht werd getrokken toen ik het boek opensloeg, met overigens ook mooie, duidelijke illustraties, door een recept voor ingelegde gember.
Ingelegde gember wordt veel gebruikt bij sushi, maar smaakt ook heel goed bij andere Aziatische gerechten. Het zijn flinterdunne, roze plakjes die heerlijk smaken, maar die roze kleur is gewoon nep, begrijp ik nu van de zussen. Dat maakt mij niet uit. Ik ben vreselijk benieuwd of ik zelf van die lekkere plakjes gember kan maken. En wat dacht je van ingelegde citroenen? Die vind je niet zomaar overal. Een goed gesorteerde toko heeft het soms, maar geen nood, vanaf nu maak je het gewoon zelf!
Wij hebben ook het recept voor limoncello even vergeleken met het recept dat wij van een Italiaanse kennis, die bij het Comomeer woont, hebben gekregen. Praktisch hetzelfde!

Oké nog een paar mooie voorbeelden. Wat te denken van ingemaakte rode biet, of uienmarmelade? Pruimensaus of tomatenchutney?

De recepten zijn ingedeeld op geografisch gebied: Belgisch, Brits (de chutneys en lemoncurd!), mediteraan (daar staat dus die limoncello), oosters en Scandinavisch. Niet geheel onbelangrijk, het boek begint met aanwijzingen waar je op moet letten bij gebruikte potjes en hoe je deze kunt steriliseren. En, elke keer een propere lepel gebruiken om te proeven of iets uit je potjes te scheppen. Elke keer!

Reserveer in onze catalogus

Geen opmerkingen: