maandag 17 februari 2014

Father Brown

Ik ben een beetje een Engeland gek. Ik ga elk jaar op vakantie naar Great Britain en kijk eigenlijk alleen maar naar de BBC. Ik rij in een klassieke Morris Minor en drink echte Engelse thee uit een mok met de Britse vlag erop. Nou ja, verder ben ik vrij normaal hoor.

Daarnaast heb ik een zwak voor Engelse detectiveseries en helemaal voor series waarbij toevallig ook nog eens het prachtige Engelse landschap en mooie dorpjes voorbij komen. En laat de fantastische Father Brown serie nou helemaal voldoen aan mijn criteria: pittoreske dorpjes in de Cotswolds en ook nog eens spannende verhalen met een leuke hoofdpersoon. Excellent!


Father Brown is een sympathieke katholieke dorpspastoor die gek is op detectiveverhalen en het oplossen van duistere zaken. Als er in zijn omgeving een misdaad plaatsvindt kan hij het niet laten om zich daar mee te bemoeien, dit tot grote ergernis van de politie natuurlijk. Maar met zijn onschuldige uiterlijk, zijn mensenkennis en scherpe inzicht in de oorsprong van het kwaad brengt hij de waarheid aan het licht. Maar oordelen doet hij niet. Want de zachtaardige Father Brown vindt het waar mogelijk belangrijker om zielen te redden dan schuldigen voor het gerecht te brengen.

De serie is gebaseerd op de korte detectiveverhalen van G.K. Chesterton geschreven in de periode van 1910 tot 1935. Het idee voor de figuur Father Brown kreeg hij door een priester die hij kende. Deze saai ogende man had een verrassend diep inzicht in de menselijke natuur en inspireerde G.K. Chesterton zo tot de creatie van Father Brown. Father Brown is al vaker succesvol verfilmd en ook deze serie was weer een hit in Groot Brittannië en dit voorjaar wordt serie twee alweer opgenomen. De filmlocatie is de prachtige Engelse streek de Cotswolds waar ik uiteraard al meerdere keren ben geweest. Oké, ik ben misschien een beetje bevooroordeeld maar deze serie is absoluut het kijken waard!

Reserveer Father Brown in onze catalogus.
 

Geen opmerkingen: