maandag 30 december 2013

Jij en ik en alle andere kinderen

En dan is het aan mij om dit blogjaar af te sluiten. We hadden op deze plek al een jubileum en een wedstrijd. Er kwamen verschillende jaarlijstjes voorbij. Hoe knal je dan nog een beetje opvallend het jaar uit en in? Ik heb even geen toepasselijke nieuwjaarsfilm of een gezellig goedvoornemensboek paraat. Dus ik kies voor m'n eigen liefde. Wat mij betreft is het laatste woord van dit jaar aan de schrijver die in 2013 zelf ook een bijzonder jubileum in de agenda had staan had. En die dat samen met z'n lezers vierde door een vuistdikke bundel uit te brengen. Of, zoals recensenten schreven: een monumentaal boek.


Jij en ik en alle andere kinderen is het cadeautje van Bart Moeyaert aan lezers 'van 8 tot 108' om zijn dertigste schrijversverjaardag te vieren. En daarvoor zijn we hem dankbaar. Het bevat geen nieuw werk, maar wel vijfhonderd pagina's eerder verschenen verhalen en gedichten voor jongeren (van hart). Bovendien zijn de 30-tal verhalen geïllustreerd door zes top-illustratoren waarmee hij de voorbije dertig jaar samenwerkte. Hij zet dus nogal wat mensen in het zonnetje en dat siert zowel meneer Moeyaert als dit boek.

Het zijn verhalen zoals we die van Moeyaert kennen. Vaak heerst de kinderlijke fantasie, maar minstens zoveel hun volwassen gevoelens. Hoewel vaak een humoristische noot weerklinkt, wringt er steeds iets. De acties spelen zich voornamelijk inwendig af, want veelal gaat het over de gedachten- en gevoelswereld, zoals een sluimerend gemis of verlangen naar het ongrijpbare. Je leest het vooral tussen de regels. Want in de eenvoud toont zich de meester.

Mijn goede voornemen is om ook in het nieuwe jaar de kunst van de eenvoud en van het tussen de regels door niet uit het oog te verliezen. In boeken, in film en in het leven van alle dag. En ik wens jou alles toe dat je nodig hebt om van 2014 jouw topjaar te maken. Fijne jaarwisseling!

Reserveer nu in onze catalogus.

Geen opmerkingen: