vrijdag 27 december 2013

Holly Williams - The Highway

Zo! Nu mijn jaarlijstje alweer een paar weken online staat is het tijd voor die platen die aan mijn aandacht ontsnapt zijn. Er zijn gelukkig altijd meer mensen die een mooi lijstje maken aan het eind van het jaar, en daar maak ik graag gebruik van.

Zo was het album 'The Highway' van Holly Williams echt aan mij voorbij gegaan, maar kwam ik 'm gelukkig tegen op een ander lijstje. En bij het beluisteren werd al snel duidelijk dat ik hier alsnog wel even wat aandacht aan wil schenken: wat een heerlijke cd!
Ik kende Holly Williams nog niet, maar mijn nieuwsgierigheid werd ook gewekt toen ik las dat Holly's opa niemand minder dan Hank Williams is. Hoeft natuurlijk niet wat te zeggen, maar aardige bijkomstigheid is het wel. En opa zou trots op haar zijn geweest...
"The Highway is in alle opzichten beter dan zijn twee al zo goede voorgangers, maar het is bovendien een plaat waarop Holly Williams de juiste keuzes maakt. Holly Williams is de dertig inmiddels gepasseerd en heeft niet langer de ambitie om de nieuwe countrypop prinses te worden. The Highway is hierdoor wat minder lichtvoetig en wat traditioneler dan zijn twee voorgangers. Het levert een evenwichtige en vrijwel zonder uitzondering bloedstollend mooie plaat op. Voor de productie van The Highway tekende de onder andere van The Civil Wars bekende Charlie Peacock. Dat is een verstandige keuze, want Peacock weet precies wat Holly Williams nodig heeft. Voor The Highway wordt een flink instrumentarium uit de kast getrokken, maar uiteindelijk staat alles volledig in dienst van de werkelijk fantastische stem van Holly Williams, die ondanks haar jonge leeftijd al beschikt over de doorleefde strot die in de Williams familie eerder regel dan uitzondering is. The Highway klinkt vergeleken met zijn twee voorgangers net wat traditioneler, maar is eerder een alt-country dan een countryplaat. Het is een plaat waarmee Holly Williams zomaar zaagt aan de poten van de troon van menig alt-country koningin. De gastbijdragen van grootheden als Jakob Dylan en Jackson Browne maken het af, maar zijn niet eens nodig om van The Highway een grootse plaat te maken. Prachtig." (dekrentenuitdepop) 
Weinig meer aan toe te voegen! Erg mooi album, dat terecht in een aantal jaarlijstjes terug te vinden is. En met terugwerkende kracht ook in die van mij. Luisteren!



Follow me on Spotify
Reserveer in onze catalogus

Geen opmerkingen: