dinsdag 19 november 2013

Hallo Meneer God... met Anna

Volgens mij ben ik best een spiritueel mens, maar die spiritualiteit laat zich niet echt vangen in een Boek, een Kerk of een Religie. Simpelweg omdat ik er niet mee ben opgegroeid. Dan moeten er andere wegen je pad kruisen om die deuren te openen. Die wegen kwamen, maar hebben me nooit echt gegrepen. Een combinatie van verkeerde weg, verkeerde timing en verkeerde verwachtingen waarschijnlijk. Dus wat doe je als je die Grote Religie toch een beetje wilt begrijpen? Nou, dan volg je gewoon de raad op van een lieve vriendin die je een oud beduimeld boekje in de handen duwt en zegt: "Dit is wat God is voor mij. Lees zelf maar."

En dan huppelt daar ineens Anna je leven binnen, een 5-jarig verwaarloosd meisje uit een Londense achterbuurt. Haar leven wordt beschreven in het mooie boek Hallo Meneer God... met Anna. Ze wordt gevonden door een 19-jarige havenarbeider en ze laten elkaar daarna niet meer los. Logisch, want Anna is een hartendief. Met haar stralende ogen, haar lach, haar dansende haar, maar vooral haar onaflatende nieuwsgierigheid naar de grote dingen in het leven. En Anna heeft een heel bijzondere band met Meneer God.

Het wonderlijke is dat Anna niet alleen als een nieuwsgierig kind veel vragen stelt, dat deed en doe ik ook. Nee, Anna komt ook met oplossingen en verklaringen. En zeker niet de minste. Anna is een filosoof, een dichter, een wiskundige, een theoloog, een natuurkundige. Maar Anna is voor mij vooral een engel. Anna legt uit waarom je niet naar de kerk hoeft te gaan om God in jezelf te vinden, waarom God het licht is, waarom God geen achterkant heeft en waarom het voor die meneer God zo belangrijk is dat je jezelf bent. Dat je bent. En dat alles in je binnenste zit. Kijk, daarmee geeft Anna mij wel even een mooie klik met m'n eigen religie. Zoals zij het ziet valt die God van haar nog reuze mee.

Dat je al vanaf het begin weet dat deze Anna werkelijk heeft bestaan en nog geen acht jaar mocht worden, maakt het boek des te aangrijpender. Dit was werkelijk een heel bijzonder meisje, die die meneer God even voor ons op aarde zette om daarna weer snel gezellig tot zich te nemen in zijn hemel. Gelukkig wist Anna dat ook.

Reserveer in onze catalogus.

Geen opmerkingen: