donderdag 28 november 2013

Bloed, zweet en tranen? 5 jaar Bieblog Hengelo

Doe mee aan de BoekFace wedstrijd!
Bloggen... je begint er op een bepaalde dag mee, en voor je het weet ben je alweer 5 jaar verder. We bloggen met 5 collega’s, ieder vanuit zijn of haar eigen interesse /passie. We doen dit nog steeds met veel plezier, maar af en toe toch ook met wat bloed, zweet en tranen. Deze week is er elke dag van één van ons een persoonlijke terugblik op 5 jaar bloggen.
Ik organiseer in samenwerking met andere (culturele) organisaties bijzondere ontmoetingen met schrijvers maar ook met cabaretiers of singer-songwriters.
Aan inspiratie daarom geen gebrek!

Mijn blogposts gaan daarom vaak over boeken van schrijvers die een lezing geven of singer-songwriters met een optreden in de bibliotheek. En om daar nu een keuze uit te moeten maken, dat is bijna niet te doen. Zoveel moois is niet in een top 5 te vatten. Dus heb ik her en der stiekumpjes  een paar extra posts er bij te gemoffeld. Vinden jullie vast niet erg, toch?


Huub van der Lubbe
Mijn allereerste blogpost was al meteen raak, die schreef ik over één van mijn favoriete zangers, Huub van der Lubbe. Hij is inmiddels al een paar keer in de bibliotheek geweest en elke keer was het een feestje. Erg leuk ook toen hij voor zijn optreden met De Dijk in Metropool, 's middags nog even in de bieb langskwam gedag zeggen.
Maar ook de optredens van Alex Roeka en Theo Nijland…. Mooie avonden waren het. En natuurlijk koop ik dan ook hun cd, kan ik thuis ook nog lekker nagenieten.



Poëzie
Voor de Boekenweek 2013 hebben Bibliotheek Almelo, Enschede en Hengelo, studenten van MBO College Vormgeving, Mode & media van het ROC van Twente opdracht gegeven voor het maken van een serie foto’s van bekende en minder bekende plaatsgenoten met hun favoriete boek. Dat leverde een prachtige serie portretten op van Hengeloërs. Ik deed mee met mijn favoriete dichter aller tijden, Willem Hussem. En dankzij Maarten van Roozendaal leerde ik het werk de Poolse dichteres Wislawa Szymborska kennen. 


Psychische gezondheid en kikkers
Het boek Kikker gaat fietsen van Maarten van Buuren maakte diepe indruk op mij. Ik ben (gelukkig) niet echt thuis in de wereld van depressie. Dit was een boek waar steeds meer ezelsoortjes in kwamen omdat er zulke prachtige zinnen in staan die ik wilde lezen, herlezen en nog eens herlezen.
Ook als spreker was hij meer dan fantastisch. Als je zo helder kunt spreken over je depressies, diep respect heb ik voor hem.





Erfgoed
Gert Jan Hospers vertelde zo enthousiast over zijn boek Het Ruhrgebeid voor romantici dat ik kort erna een bezoek bracht aan het Ruhrgebied. Een deel van Duitsland dat ik associeerde toch vooral met vieze en stinkende rook waar niets te beleven valt. Het is echter één groot openluchtmuseum. De Route der Industriekultur voert je langs alle bezienswaardigheden. Een aantal staan zelfs op de wereld erfgoedlijst.


Afrika en Oeganda
Ik reis graag en als voorbereiding lees ik over het land dat ik ga bezoeken. Reisgidsen maar vooral ook boeken van schrijvers uit die landen. Omdat ik vind dat je een land ook leert kennen door literatuur uit dat land te lezen. Dankzij Afrika Mon Amour kwam ik in aanraking met organisatoren die voor het KYC in Kawempe (Kampala) een jeugdbibliotheek opgericht hebben. Bibliotheek Hengelo heeft 4 jaar lang de opbrengst van 1 boekverkoop per jaar geschonken aan deze bibliotheek. Ik heb een rondreis gemaakt door Oeganda en ook gezien n hoe de bibliotheek eruit zag en de betekenis ervan voor de sloppenwijk. Een onvergetelijke ervaring. In die tijd las ik o.a. De zwarte met het witte hart van Arthur Japin en Kleine bij van Chris Cleave. 




Zweetdruppels
En dan zijn er natuurlijk ook blogposts die wat zweetdruppeltjes gekost hebben. Weten jullie nog…. Kerstballen breien in 2011 was een hit. En ik vond dat ik dat ik toch wel minstens 1 bal moest breien om over het boek van Arne en Carlos te kunnen bloggen.  Nee, daar vond ik dus echt geen bal aan. Maar de bal met het varkentje voor zoonlief hangt komende kerst wel weer in de boom. Ik heb er niet voor niets zo op zitten zweten.




Bloggers voor Bieblog gezocht!
Hou je van schrijven, en ben je er ook best bedreven in? Geniet je van boeken, films of muziek, en wil je jouw ervaringen graag met andere delen? Pak dan de digitale pen en word redactielid van het Bieblog!

Geen opmerkingen: