zaterdag 31 augustus 2013

Ben ik dat? - Mark Mieras

Iedereen die hersens heeft zou Ben ik dat? van Mark Mieras moeten lezen. Mieras is wetenschapsjournalist en een bekende naam op gebied van hersenonderzoek. Hij publiceert in de Volkskrant, NRC Handelsblad, Hollands Diep, Psychologie Magazine, Intermediair en Avenue en werkte mee aan radio- en televisieprogramma's van VPRO, Max, Llink en Teleac.

"Een wetenschapsjournalist kan zich laten leiden door zijn nieuwsgierigheid als een vlinder door de wind. Zo begon ik in 2001 verslag te doen van hersenonderzoek. De belangstelling ontwikkelde zich al snel tot een hartstocht die mij inmiddels ruim tien jaar in zijn greep houdt. En ook een beetje tot een missie, want ik ben ervan overtuigd dat het waardevol is als mensen beter begrijpen hoe het daarboven werkt", aldus Mark Mieras.

Mieras beschrijft de werking van de hersenen. Over het waarnemen van onze omgeving, over onze emoties en gevoelens, over de ontwikkeling van ons brein en tot slot over onze identiteit/ons zelfbewustzijn. Hij legt, met veel gevoel voor humor, ingewikkelde dingen uit op een simpele manier.
Ik ben een complete leek op het gebied van hersenonderzoek, maar Mark Mieras schrijft zo boeiend dat het ook voor de leken onder ons super interessant is. 


Woensdag 11 september komt Anne van der Meiden vertellen over het belang van communicatie voor laaggeletterden.

Geen opmerkingen: