zaterdag 10 november 2012

Het Hemelse Leven - Ramsey Nasr


Ramsey Nasr's carrière begon in het theater, maar breidde zich al gauw uit naar het literaire veld. Vanaf 200 publiceerde Nasr geregeld dichtbundels. In 2009 werd hij voor vier jaar benoemd als Dichter des Vaderlands.

Het Amsterdam Ensemble bewerkte Mahlers Vierde Symfonie tot kamermuziek en ‘dichter des vaderlands’ Ramsey Nasr schreef poëzie dat vorm en beeldtaal ontleent aan Mahlers meesterwerk. 

Het Hemelse Leven is een lang gedicht over de relatie tussen kunst en politiek. De centrale vraag luidt: hoe zuiver, hoe kinderlijk naïef kan de kunstenaar blijven wanneer alles politiek is?

Dit bijzondere concert vertelt het verhaal van de grootse, maar tragische carrière van de Utrechtse dirigent Willem Mengelberg, vijftig jaar lang de bejubelde chef van het Concertgebouworkest en na de Tweede Wereldoorlog verguisd door velen omdat hij concerten bleef  geven voor de Nazi’s. En daarbij het verbod op ‘Joodse’ muziek in acht te nemen, terwijl Mengelberg een groot vriend van de Joodse componist Gustav Mahler was.

In de slotfase van het gedicht zegt hij:

kunst is geen politiek
als ik iets gedaan had
zou ik het begrijpen
maar ik heb me nergens mee bemoeid

Maar in tijden van politieke crisis - ook nu, lijkt de boodschap - moet je positie kiezen en Nasr's werk is te lezen als een oproep tot engagement:

dat is de smet van europa
dat allen zeggen
het gaat mij niet aan




Geen opmerkingen: