maandag 9 juli 2012

Shit my dad says

Het zat scriptschrijver Justin Halpern op z'n 28e even niet mee in het leven: zijn vriendin maakte het plotseling uit en was hij genoodzaakt om bij z'n 73 jarige vader in te trekken. Dat was wel weer wennen want Halpern senior, professor in de nucleaire geneeskunde en Vietnamveteraan, is niet bepaald het type dat een blad voor de mond neemt. Hij heeft het talent om op bijzonder ongezouten wijze commentaar te leveren op alles en iedereen waarbij hij ook nog eens grofgebekt is.

Het viel Justin op dat de onbehouwen uitspraken van zijn vader soms heel wijs en profetisch waren en nog vaker heel hilarisch. Voor de grap ging hij ze plaatsen op het twitteraccout @ShitMyDadSays. Na een week had hij niet meer dan een handje vol volgers, een paar vrienden die zijn vader kenden en hem wel komisch vonden. Maar op dag waren dat er plotseling duizend, de volgende dag tienduizend en toen vijftigduizend. Binnen drie weken had Justin meer dan honderdduizend volgers en zijn vader wist ondertussen van niks. @ShitMyDadSays werd een ware twitter hype en de teller staat nu op ruim 3 miljoen volgers.

Voor Justin was het een geluk bij een ongeluk: binnen 3 maanden had hij een deal voor een boek en een comedyserie. En wat vond zijn vader ervan? Die zei: "Wat kan mij het schelen? Ik maak me niet druk om wat mensen van me vinden." Het boek Shit my dad says is een compilatie van anekdotes over zijn vader. Het geeft een beeld van een liefhebbende en intelligente vader die het beste met zijn zoons voorheeft en met een volkomen politiek incorrecte stijl van opvoeden. Ieder hoofdstuk van het boek wordt afgesloten met een serie typische Halpern senior uitspraken over van alles en nog wat. Enkele voorbeelden:

Over op het huis passen
"Bel me als er brand is. En geen geneuk in mijn bed."

Over het uitzoeken van de juiste Universiteit
"Kies nou niet een plaats omdat je denkt dat je daar sneller een meid in bed krijgt... Nee, nee, dat is in heel veel gevallen een heel goeie reden, maar in dit geval niet."

Over mijn eerste rijles
"Om te beginnen: een auto heeft vijf versnellingen. Wat is dat voor geur?... Oké, vóór we beginnen: scheten laat je met alle ramen open en alleen in de vijfde versnelling."

Over zuinig leven
"Waarom geef je meer uit dan er binnenkomt?... Nee, ik zal het je uitleggen: jij levert geen spectaculaire prestaties, dan moet je ook geen spectaculaire uitgaven doen."

Reserveer Shit my dad says in onze catalogus

Geen opmerkingen: