zaterdag 12 mei 2012

Firmin: belevenissen van een grootsteedse onderkruiper - Sam Savage

Vorige week ben ik met de trein naar Cinque Terre gegaan. Zo'n 24 uur reizen, waarvan ik er 8 uur gestrekt,  min of meer slapend, in een slaapcoupé  doorbracht. Voor de andere 12 uur had ik een  ideale reisgenoot mee. Met dit reismaatje vlogen deze uren voorbij. Ik werd  voortreffelijk beziggehouden, kwam ogen en tijd tekort en voor ik het in de gaten had was ik al in Riomaggiore.

Eén van de boeken die ik las tijdens de reis was Firmin van Sam Savage. Een boek met een rat als hoofdpersoon. Een beest met een voor mij wel hele lage aaibaarheidsfactor. Desondanks werd ik heel snel meegesleept in het verhaal over deze aandoenlijke rat Firmin. Hij werd geboren in een boekhandel in Boston in 1960 en verslindt (letterlijk en figuurlijk) boeken vanwege zijn onverzadigbare honger naar literatuur! 

De mensenwereld fascineert hem en hij beleeft van alles en ziet nog meer. Firmin is ijdel, een beetje egoïstisch, heeft zo zijn melancholische buien en is hopeloos romantisch. Hij voelt zich een mens in 't diepst van zijn gedachten. En daarin schuilt nou net zowel de grap als de tragiek van het hele verhaal.  Het is een grappig, ontroerend en buitengewoon geestig geschreven boekje met vele literaire verwijzingen die als een rode draad door het leven van Firmin lopen. Een aanrader dus.

Hét grote voordeel van een e-book is natuurlijk dat je stapels wereldliteratuur mee kunt nemen in je koffer zonder extra kilo's. En laten we nu sinds deze week hebben een 
apart tabblad over ebooks hebben. Met o.a. 35.000 titels, afkomstig uit het openbare Gutenberg project, die je direct gratis kunt downloaden. Goed voor oneindig veel leesplezier!


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Is het boek van Firmin ook digitaal?

Diane zei

Betrapt :-). Firmin was het enige boek in papieren versie dat ik mee had :-)

Diane zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Na zoeken heb ik dit boek toch digitaal kunnen vinden.

Diane zei

Super. Waar dan? Dan kunnen wij het het ook de op e-rader zetten. Alvast bedankt.