woensdag 7 maart 2012

Waarom we kopen wat we kopen

Vorig jaar is de bibliotheek getransformeerd van een ruimte met rijen boekenkasten naar een ruimte die ons als lezer meer moet verrassen en verleiden. Dat hebben we afgekeken van de retail. Hét boek dat ons iets leert over consumentengedrag is 'Waarom we kopen wat we kopen' van Paco Underhilll.

Het bedrijf van Paco Underhill, Envirosell, adviseert winkels, fabrikanten, banken, verzekeringsbedrijven en fast-foodketens over hoe ze hun omzet kunnen maximaliseren. Toch gaat zijn boek 'Waarom we kopen wat we kopen' niet zozeer over geld, maar vooral over mensen en dus over ons. Over wat en waar we kopen en waarom we dat doen. Zijn onderzoek bestaat vooral uit observeren en tellen. Hoeveel mensen bevinden zich voor in een winkel en hoeveel achterin. En waarom zit hier verschil in. Wat trekt mensen naar binnen en waarom blijven ze ergens steken. Waarom blijven mensen soms lang en waarom zijn ze soms bijzonder snel weer verdwenen? Wat vinden klanten prettig en waar hebben klanten een hekel aan? Het observeren gebeurt door obeservanten en door video opnames die later minutieus bestueerd worden.

In het boek legt Underhill uit:
- waarom producten die er in de marketingvergadering perfect uitzien, in de winkel soms onverkoopbaar blijken;
- waarom vrouwen niets kopen in te smalle winkelpaden;
- waarom het Internet nooit de rol van het winkelcentrum zal kunnen overnemen;
- hoe ijzerhandels zich leren aanpassen aan vrouwen;
- hoe mannen ongemerkt leren te winkelen als vrouwen;
- waarom kattensnoepjes laag op het schap moeten staan maar de grote maten herenondergoed daar juist niet moeten liggen;
- hoe werkende vrouwen de indeling van supermarkten hebben veranderd;
- waarom de filiaalhouder van de bank het verst van de deur zit;
- en nog veel meer.

Een nadeel van dit boek is misschien dat het enigszins gedateerd is. Dat wil zeggen dat het uit een tijd stamt waarin internetwinkelen nog niet de vorm had aangenomen die het nu heeft en er dus relatief weinig tijd aan besteed wordt.
Maar toch: bijzonder interessant voor marketeers en retailers, maar voor mij als hobby-shopper minstens zo interessant, bijvoorbeeld om te lezen waarom ik toch telkens weer die impuls aankopen doe!


Reserveer in onze catalogus

Geen opmerkingen: