vrijdag 20 mei 2011

Mijn eerste herinnering aan Annie M.G. Schmidt

Wat jammer, bij het afscheuren van mijn scheurkalender Jeugdpoëzie, waarop ik elke dag een gedicht vind, vandaag geen gedicht van Annie M G Schmidt. De samenstellers van de kalender waren zeker vergeten dat het vandaag, 20 mei 2011, Annie’s 100ste geboortedag is. Annie en jeugdpoëzie horen voor mij toch echt bij elkaar. Annie M G Schmidt: een grote favoriet van mij. Zij heeft mijn boekenliefde aangewakkerd, zonder Annie was ik vast niet in het boekenvak terecht gekomen. Als kind heb ik genóten van haar verhalen en gedichten.
Eén van mijn herinneringen gaat terug naar begin jaren ’60. Ik was een meisje van een jaar of vier,vijf. Wij hadden thuis een ‘pick-up’ (oftewel: platenspeler).

Via Venz-hagelslag (spaarzegeltjes?) kreeg ik Ibbeltje, een muzikaal hoorspel op grammofoonplaat. Ibbeltje was een meisje dat altijd smerig was. Haar moeder was vroeger een poes geweest en kon daardoor met katten praten. Handig, vooral als boze buurman Pinkepank de familie dwars zat. Al luisterend op de bank, met mijn kat op schoot, verplaatste ik me in Ibbeltje, het smerige, ondeugende meisje. De avonturen die ze beleefde, zo vol humor, zo vrolijk, zo spannend, zo absurd. Gelukkig mocht ik zelf de pick-up bedienen, want grijsgedraaid heb ik de singeltjes. Alle tekst en liedjes kende ik uit mijn hoofd.
Jaren later, jaren ’90, werd Ibbeltje eindelijk in boekvorm uitgegeven. Samen met mijn twee kinderen heb ik Ibbeltjes avonturen herbeleefd. Elke avond kropen we vroeg in het grote bed van pappa en mamma en las ik ze voor. De verhalen speelden zich af in de jaren ‘50, maar mijn jaren ’90 jongens luisterden ademloos en ik voelde me weer Ibbeltje.
Wat kan een boek, een verhaal, een fantasie een mens gelukkig maken.
Dank je wel Annie!

Annemarie

Reserveer het boek in onze catalogus
Reserveer het luisterboek in onze catalogus
Reserveer de film in onze catalogus
Download het e-Audio Book via Netlibrary

Geen opmerkingen: