dinsdag 22 februari 2011

Nextopia: Micael Dahlén

Soms lees je een boek dat je zo pakt dat je er hardop uit gaat voorlezen aan huisgenoten. Nextopia van Micael Dahlén is zo'n boek! Het zit vol rake observaties, interessante onderzoeken en verbazingwekkende toekomstbeelden. Micael Dahlén is een jonge hippe Zweedse professor van nog geen veertig die geldt als een autoriteit op het gebied van consumentengedrag, creativiteit en marketing.

In Nextopia analyseert Dahlén de expectations society: de tijd waarin we leven en waar alles uitsluitend draait om de dag van morgen en waar onze toekomstverwachtingen centraal staan. Binnenkort is een synoniem van nu geworden. De hele wereld ligt voor het grijpen, geluk en succes zijn binnen handbereik, het is niet je vorige prestatie die telt, maar je volgende.

Hij gebruikt de verkiezing van Barack Obama als een voorbeeld hoe de expectations society werkt: Obama zei weinig over zijn prestaties in het verleden maar positioneerde zich als de president van de toekomst. Het lukte hem zelfs om tot de populairste president aller tijden te worden gekozen en wel 2 maanden voor de verkiezingen! Tijdens de eed aflegging hecht 83% van de Amerikaanse bevolking zijn goedkeuring aan hem maar honderd dagen later daalt dit tot een recordlaagte van 28%. Typisch expectations society gedrag: de droom, de verwachting telt het meest en is deze bereikt dan is het niet interessant meer: op naar de volgende.

Een bedrijf dat slim inspeelt op de expectations society is Apple met de lancering van de Iphone en Ipad. Ze zijn meesters in het bespelen van de verwachtingen van het publiek: eerst is het product een legendarisch gerucht (Steve Jobs doet een aankondiging), dan zorgen ze er voor dat het moeilijk te verkrijgen is (de lanceringsdatum uitstellen, mogelijk maken om vooruitbestellingen te doen) en het product er eindelijk is (met al zijn beperkingen) beloven dat het een update is verwijderd van perfectie. Briljant!

Dahlén weet met sterk argumenten en onderzoeksgegevens heel aannemelijk te maken dat onze maatschappij aan het veranderen is. Flashforwards i.p.v. flashbacks, nowcasting i.p.v. broadcasting. De enorme invloed van de sociale media op de maatschappij: de opstand in de Arabische wereld is iets wat helemaal past in zijn maatschappij visie. Kortom Nextopia is een zeer verhelderend boek en een echte aanrader! Volg ook zijn blog.

Reserveer in onze catalogus

Geen opmerkingen: