vrijdag 11 februari 2011

Amos Lee - Mission Bell

Volgens Written in Music is 'Mission Bell' van Amos Lee zijn mooiste album tot nu toe. En na een aantal keren luisteren ben ik het daar van harte mee eens. Zoals iedereen van mij gewend is, ben ik alweer bezig met mijn jaarlijstje van dit jaar: dit album gaat ongetwijfeld hoog eindigen. Er komt nog genoeg moois natuurlijk, maar toch..

Zijn titelloze debuutalbum is alweer van zes jaar geleden en verscheen destijds op het Blue Note label. Ik kreeg het album destijds voor mijn verjaardag, omdat iemand dacht dat ik dit wel aardig zou vinden. En dat klopte dus! Er volgden nog twee albums en nu ligt dus de vierde in de schappen.

Dat Lee nog veel meer in petto had was al snel duidelijk. Met de hulp van de mannen van Calexico, de band die als geen ander country, folk en mariachi op een bijzonder sfeervolle manier weet samen te smelten, komt Lee nu op Mission Bell tot grote hoogten. Calexico’s Joey Burns zat voor het album achter de knoppen en speelt mee op, net als zijn maatje John Convertino. Daarnaast zijn er fijne gasten, zoals Lucinda Williams, Priscila Ahn, Sam Beam (Iron & Wine) en Willie Nelson uitgenodigd om de songs van Lee te verfraaien. Maar het gaat natuurlijk om de songs van Lee en die worden over de jaren alleen maar beter en rijker. (writteninmusic.com)
Op de plaat wordt soul moeiteloos met country gecombineerd: genres waarbij de stem van Amos Lee goed tot zijn recht komt.  Ik merk zelf de laatste tijd dat juist die vocalen vaak de doorslag geven en het verschil maken tussen een muzikale parel en gewoon een leuke plaat.
Amos Lee maakt dat verschil: meesterwerk!
Op 9 maart staat Amos Lee in een (helaas al uitverkocht) Paradiso!

Kijk hier naar een optreden in de talkshow van Ellen Degeneres:


Follow me on Spotify

Reserveer in onze catalogus

Geen opmerkingen: