donderdag 20 januari 2011

Nederland Leest 2011: Het Leven Is Vurrukkulluk - Remco Campert

'Het Leven Is Vurrukkulluk' van Remco Campert staat centraal tijdens Nederland Leest 2011. Tijdens deze actie van 21 oktober t/m 18 november2011 kunnen bibliotheekleden dit boek gratis ophalen bij de bibliotheek. De bedoeling is dat veel mensen hetzelfde boek lezen en er met elkaar over in discussie gaan.

Toen ik hoorde dat een boek van Remco Campert uitgekozen was, dacht ik aan die keer dat ik, uit Twente, een dagje in Amsterdam was. Voor een kopje koffie ging ik ’s middags een cafeetje binnen en wie zat daar? Ja, Campert dus. Zo’n gerenommeerd schrijver, dichter en columnist zomaar in een cafeetje! Dat kom je in Twente niet vaak tegen. In z’n eentje zat hij aan een klein tafeltje. Ik ging een eindje verderop zitten en bedacht of ik hem aan zou spreken. Maar nee, dat doe je niet. Zo’n man wil toch ook gewoon rustig iets drinken. Daarom deed ik alsof ik hem niet herkende toen ik na afrekenen van mijn koffie langs zijn tafeltje liep en het café verliet. Lastig hoor, beroemde mensen. Moet je ze nu groeten of niet? ik ken hen wel, maar zij mij niet...
'Het Leven Is Vurrukkulluk' (dit jaar precies vijftig jaar geleden geschreven) is het onweerstaanbare, bijna achteloos en tegelijk sierlijk opgeschreven verhaal over twee vrienden, Mees en Boelie, die beiden verliefd zijn op het zestienjarige meisje Panda. Zij steelt geld van een oude man en samen organiseren ze een groot feest waarna niets meer is wat het lijkt, in een wereld van vrije liefde en marihuana. De roman werd zeer positief ontvangen door de literaire critici en gewaardeerd om zijn lichte en ironische verteltrant.
Kort geleden kreeg Remco Campert de Gouden Ganzenveer toegekend voor zijn grote betekenis voor het geschreven en gedrukte woord in Nederland.
Ik verheug mij weer op deze editie van 'Nederland Leest'!

Bekijk hier een fragment uit 'De Wereld Draait Door' van afgelopen dinsdag:


Reserveer in onze catalogus

Annemarie

Geen opmerkingen: