vrijdag 14 januari 2011

Neal Casal - Fade Away Diamond Time

Schandalig was het. Dat ik dát niet kende. Dé beste americana-plaat 'ever'! Hoewel het aan de ene kant fijn is dat je nog steeds regelmatig gezien wordt als iemand die (te) jong is, is het aan de andere kant wel weer jammer dat je niet van van alles op de hoogte bent. Deze plaat had ik dus als liefhebber van roots-muziek moeten kennen. Maar helaas bekende ik (zonder mij van enig kwaad bewust te zijn) dat ik nog nooit gehoord had van 'Fade Away Diamond Time' van Neal Casal.

Het album is niet meer in de handel (nog wel digitaal), maar lang leve de bibliotheek natuurlijk. Nadat ik dus op niet mis te verstane wijze gewezen was op de ernstige tekortkoming in mijn muziekkennis, reserveerde ik direct het album.

En inmiddels ben ik dus op de hoogte. En kan ik niet anders dan het eens zijn met het predicaat 'één van de beste americana-albums ooit'.
Lezers van mijn berichten weten zo langzamerhand wel dat ik verzot ben op rollende hammond-orgels en slepende slide-gitaren. Ik kon mijn hart ophalen aan deze fraaie plaat: het staat als een huis. Ik heb mij laten vertellen dat Neal Casal na dit debuutalbum nog verscheidene titels heeft afgeleverd, maar dat deze nooit meer het niveau hebben gehaald van 'Fade Away Diamond Time'. Toch ben ik wel benieuwd naar het overige werk van deze muzikant (die overigens ook een begenadigd fotograaf blijkt te zijn).

Een tip waarmee we weer goed het weekend in kunnen.
Veel luisterplezier!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Goh, Edwin. Ik dacht dat jij al járenlang een volger van het genre was, aangezien ik mijn jaarlijstjes in Heaven vaak ben tegengekomen in jouw verzamellijsten. Dan had je ook al eerder kunnen kennismaken met Neal Casals debuut, aangezien dit stuk op Altcountry.nl er een jaar of vier/vijf geleden ook al op gestaan heeft, maar helaas in 2009 door een hacker vernietigd is. Enfin...
groet, Wiebren Rijkeboer

Erwin zei

Doe ik ook al wel een tijdje... Maar je kunt wel eens wat missen, nietwaar? Lang leve de aandacht voor vergeten klassiekers! ;-)