zaterdag 11 december 2010

Uitzicht met zandkorrel - Wislawa Szymborska

Maarten van Roozendaal vertelde na afloop van zijn voorstelling in de bibliotheek over de poëzie van Wislawa Szymborska, één van zijn inspiratiebronnen. Hij beschreef haar poëzie als “onwaarschijnlijk mooi en geestig en zwart en origineel”. En daar word ik dan weer heel nieuwsgierig van. Haar boek Uitzicht met een zandkorrel heb ik toen maar meteen meegenomen.

Ze schrijft in een spreekstijl, alsof ze hardop tegen zichzelf praat. Haar gedichten lijken af en toe kleine verhalen over iets vreugdevols of iets rampzaligs. Misschien alledaags en met gedachtes die wij allemaal kunnen hebben, maar Szymborska weet heel mooi een moment/gedachte in woorden te vangen en te transformeren tot poëzie. En ze weet mij steeds weer te verbazen. Szymborska publiceert weinig, maar aan één gedicht van haar heb je voldoende om je een tijdje mee bezig te houden.

'Ik had mij kunnen zijn - maar zonder verbazing,
en dat had betekend
Heel iemand anders.'

In 1996 won ze de Nobelprijs voor literatuur en werd beroemd met haar gedicht 'Niets tweemaal'. En blijkt ze ook nog eens in Krakau te wonen, de stad waar ik afgelopen zomer een paar dagen was, een van de mooiste oude steden van Europa en het centrum van de Poolse literatuur. Ze geeft niet veel interviews maar in de NRC van augustus 2007 staat een mooi interview met haar, met als titel “Verwondering is mijn missie”. Mooi motto van Szymborska!

Reserveer Uitzicht met zandkorrel in onze catalogus
Reserveer Moment in onze catalogus

Geen opmerkingen: