vrijdag 31 december 2010

Robyn Ludwick - Out Of These Blues

Dit album hoort absoluut nog in mijn jaarlijstje. Bij het maken van mijn lijstje was deze titel nog niet bij de bibliotheek te leen (en da's een voorwaarde voor bespreking alhier...), maar hierbij op de valreep alsnog!

Robyn Ludwick heeft met 'Out Of These Blues' echt een juweeltje afgeleverd. O, wat hou ik hiervan! Geproduceerd door Gurf Morlix (die bijvoorbeeld vorig jaar het album van Romi Mayes produceerde, die ook hoog eindigde in mijn jaarlijstje van 2009). Waar bij Romi Mayes vooral de blues-invloeden te horen zijn, klinkt bij Ludwick vooral de country door. Sfeervol opgenomen, met een degelijke begeleidingsband.


Vooral het vierde nummer, 'New Orleans' vind ik geweldig. Maar wat zeg ik nou eigenlijk: de hele plaat is top! Luisteren en genieten dus. En een gedeelte uit de recensie van Altcountry.nl spreekt ook voor zich:
Ze kan niet alleen prachtig beeldend schrijven, haar countryfolk is onontkoombaar door die stem van haar. Een stem als de splinters van een houten veranda. Die bibber is als de siddering die door het lijf jaagt – tot in de tenen – tijdens de bekroning van de liefde. Maar diezelfde bibber draagt ook de sporen van al het leed dat hoort bij alles wat daar zoal aan vooraf kan gaan. Het leven, niets minder dan dat. Robyn Ludwick heeft met Out Of These Blues een album gemaakt dat in dezelfde hors categorie valt als het werk van Sam Baker, ook al een Texaan. Het beheerste spel van producer Gurf Morlix (allerlei snaren- en toetsenspul), Ian McLagan (B3, piano), Gene Elders (fiddle) Eddie Cantu (drums) en echtgenoot John Ludwick (bas) is ook al uitmuntend. Plaat van het jaar? 

En we zijn in Nederland ook nog bevoorrecht: in Amerika komt het album pas in maart 2011 uit...
Tot slot: een klein prijsvraagje... Via platenzaak Popeye werd ik gewezen op de fraaie albumhoes (zie hierboven), die overduidelijk geïnspireerd is door een ander mooi album.. Welk album van wie? Laat het weten in een reactie en eeuwige roem (op dit blog althans) is je deel!



Reserveer in onze catalogus

1 opmerking:

Stefan zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.