maandag 5 juli 2010

De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel

Goed nieuws voor alle Potterfans: er is een nieuwe serie over toverkinderen, die net zo vlot leest en volgens mij even spannend is. Schrijver Michael Scott (Engels) stort zich in zes delen op De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel (Engels).

In deel 1 De alchemist maken we kennis met de jonge tweeling Sophie en Josh, hun vriend Nick en zijn vrouw Perry die een eigen boekwinkel hebben, diens aartsvijand Dr. Dee en een paar bijzondere tovenaars. En natuurlijk de hoofdrolspeler: een boek (de Codex) waarin de magische formule van het Elixer van het Eeuwige Leven verborgen zit. Nick beschermt dat boek met z'n leven, Dr. Dee wil het boek hebben, de tweeling blijkt de enigen te zijn die het boek nog kan redden.

Maar ja, dan moeten zij wel eerst bijzondere toverkrachten krijgen om Dr. Dee aan te kunnen. Het gaat vast goed aflopen, maar daar heeft Scott wel zes delen voor nodig. Geeft niks, ik heb gesmuld van deel 1. Voor de vakantie stop ik deel 2 De magiër en deel 3 De tovenares ook gelijk maar in m'n koffertje. Ik loop een beetje achter, dom.

Eigenlijk vind ik deze serie nog leuker dan Harry Potter. De kinderen zijn 'gewone' kinderen, die min of meer toevallig door het lot zijn uitgekozen om deze legende te redden. De toverkrachten die ze gebruiken komen niet uit een toverstokje of via toverspreuken, maar komen uit hun eigen lichaam. Door een combinatie van concentratie en visualisatie kunnen ze krachten naar boven roepen die bovennatuurlijk zijn, maar die bovenal gebruik maken van de bestaande elementaire krachten vuur, wind, aarde en water. En ook leuk, alle historische figuren die Scott in zijn boeken ten tonele spreidt hebben echt geleefd. Nicolas Flamel voorop (die zelfs al een rol kreeg in de boeken van onze vriend Potter), maar ook zijn vrouw Perenelle, Dr. Dee en alle mythologische figuren die Sophie en Josh een handje gaan helpen. Tot slot speelt alles zich heel duidelijk af in de wereld van nu. De kinderen hebben mobieltjes en gebruiken (in ieder geval in deel 1) nog een laptop om via internet wat informatie op te zoeken. Kortom, alle elementen zijn aanwezig om mij en vast vele lezers met mij te raken!

Reserveer De alchemist in onze catalogus

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Erg leuk, en inderdaad leuker dan HP. Met name door veel te linken naar mythische figuren vind ik dit een mooiere serie. Intrigerende hoofdpersonen. Zeker Perenelle!

Astrid zei

@Anoniem Mooi dat je dat ook zo voelt. Nu gauw die volgende delen scoren!