vrijdag 23 april 2010

Peter Gabriel - Scratch My Back

Alom bekende songs afbreken en opnieuw opbouwen met als resultaat iets dat toch een duidelijke herinnering oproept, ondanks dat het volstrekt anders klinkt.
Zo begint de recensie op File Under van het nieuwe album van Peter Gabriel: Scratch My Back.

Eerlijk is eerlijk, ik was vooraf een beetje huiverig. Ik heb het normaal gesproken niet zo op cover-platen. Maar Gabriel zou Gabriel niet zijn als 'ie er niet iets heel bijzonders van maakt.
Versies van Bowie's 'Heroes' en 'The Boy In The Bubble' van Paul Simon zorgen er voor dat het even duurt voor de herkenning begint.
Spannend dus.



Rest nog wel de vraag die in de eerder genoemde recensie ook al wordt gesteld: wat is de beweegreden van Peter Gabriel om dit te doen?
'Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig?' is een strofe die onbedoeld binnendringt in mijn gedachten over dit album. Maar toch..bijzonder is het.
Of het op mij net zo'n onuitwisbare indruk achterlaat als het album 'So', één van de mooiste popplaten van de jaren tachtig? Nee, dat kan ik toch niet zeggen.
De man blijft boeien. Laten we het daar maar op houden.

Reserveer in onze catalogus

Geen opmerkingen: