zondag 17 januari 2010

Le premier jour du reste de ta vie

Heb jij ook zo'n dag gehad? Zo'n dag die (misschien pas achteraf gezien) jouw leven een andere wending heeft gegeven. Zo'n dag waarvan je zou kunnen zeggen: dat was de eerste dag van de rest van m'n leven.

Misschien de dag waarop je uit huis ging, waarop je je rijbewijs haalde, waarop je trouwde of waarop een geliefde overleed. Belangrijke mijlpalen, vast ook voor je omgeving. Ik kan me bijvoorbeeld nog goed de dag herinneren waarop ik de telefoon pakte en een familievriend in Tel Aviv belde om te vragen of hij weer voor mij wilde regelen dat ik die zomer in de kibbutz terecht kon waar ik drie jaar eerder ook was geweest. De gevolgen waren niet direct groots, maar het gevoel van zelfstandigheid wel.

De Franse film Le premier jour de reste de ta vie gaat over dat soort dagen. Vijf dagen om precies te zijn. Eén dag voor elk lid van een betrekkelijke doorsnee familie. Ik denk tenminste dat de situaties hier en daar best herkenbaar zullen zijn. De puberale problemen en ruzies overheersen een beetje, maar dat heeft vooral te maken met de periode waarin deze cruciale dagen zich afspelen; de tijd waarin de drie kinderen volwassen worden. Je volgt dit gezin 12 jaar en maakt vijf belangrijke dagen mee, iedere dag vanuit het perspectief van één van de gezinsleden. Een grappige formule en nog mooi uitgewerkt ook .

Na afloop blijf je vast even zitten met de vraag: wat was mijn eerste dag van de rest van m'n leven? Ik zou zeggen: laat maar horen!

(Note to myself: volgende keer een keer géén Franse film.)



Reserveer in onze catalogus.

5 opmerkingen:

eazy zei

ja, heb ik (onlangs)meegemaakt. Schoolvriendinnetje na 38 jaar weer ontmoet...

Astrid zei

Hé leuk. Enne... gaat dat nog een blijvende wending in Eazy's leven opleveren denk je?

eazy zei

Dat kan ik nu niet zeggen, maar ze werkt om de hoek, bij wijze van spreken. Dus de middagpauze is doorgaans volgeboekt.

ern@zone zei

Ik heb net de film Bride Flight gezien en de ontmoeting in het vliegtuig van de hoofdrolspelers heeft veel invloed gehad op hun verdere levens....
Jullie film ga ik kijken; bedankt voor de tip!

Astrid zei

@eazy: Top! En vooral gezellig.

@ern@zone: Die film staat nog op m'n lijstje om te gaan kijken. Soms hebben kleine dingen grote gevolgen, mooi is dat.