vrijdag 6 november 2009

Ray LaMontagne

Soms wordt je gegrepen door muziek zonder dat je precies weet waar 't in zit. Dat gevoel had ik in ieder geval bij het beluisteren van Till The Sun Turns Blackhet tweede album van Ray LaMontagne. Een hees stemgeluid, niet helemaal voluit, vreemde arrangementen. Psychedelische folk? Of toch weer wat traditioneler?
Het bleef in elk geval boeien: een echte 'luisterplaat'. De opvolger Gossip In The Grain werd nog enthousiaster ontvangen, zowel door mij als door de pers. Zo schreef nu.nl op de kop af een jaar geleden een recensie, waarin het volgende stukje boekdelen spreekt:
Met zijn derde album 'Gossip In The Grain' heeft Ray LaMontagne een meesterstuk afgeleverd. De songs op het album zijn gevarieerd en bevatten meer rhythm & blues en country invloeden. De door de zeventiger jaren Van Morrison beïnvloedde albumopener 'You Are The Best Thing' verrast. De lome bluesy prachtballade 'Let It Be Me' verovert vervolgens gelijk je hart. Zo speel en zing je dus een ballade.

4 opmerkingen:

ern@zone zei

Goeie muziek.
Erg leuk dat je een stukje laat horen op het blog. Ik kende hem niet; ReverBNation ook niet. Ik ga eens kijken...
Trouwens complimenten voor jullie blog. Ik werk zelf ook bij een bibliotheek en ben bezig er een te starten. Jullie geven een prachtig voorbeeld!

Erwin zei

Dag ern@zone! Fijn dat de muziek én ons blog je kunnen bekoren! We zijn benieuwd naar jouw/jullie blog... Succes!

maartenblog zei

Inderdaad deze muziek is van ongekende kwaliteit, formidabele sound en een geweldige singer songwriter

kijk trouwens maar eens op de blog van Maaseik (bibmaaseik.blogspot.com), daar stond ook een recensie over Ray Lamontagne.

Erwin zei

@maartenblog: gedeelde passie dus! En dan ook nog rond dezelfde tijd; toeval bestaat niet...!