vrijdag 14 augustus 2009

Bieblog Hengelo blogt Top 90


Bibliotheek Hengelo is jarig. In september 1919 stelde de zoon van fabrieksoprichter C.T. Stork 50.000 gulden ter beschikking voor de oprichting van Stichting Openbare Leeszaal en Bibliotheek. Op woensdag 09-09-09 wordt dit 90-jarig jubileum van Bibliotheek Hengelo gevierd. Alle activiteiten van deze feestdag staan vanaf eind augustus op onze website. De aftrap begint morgen op de markt van Hengelo met een fotoshoot van mensen die de bibliotheek 'in zich hebben'. Let maar eens goed op, want de resultaten kom je vast op straat of in folders nog regelmatig tegen. Verder zijn er gedurende deze feestmaand een baby-actie, een ledenactie, een ouderen lezersactie en er wordt een jubileumboek uitgedeeld. Oh ja, en het personeel gaat ook nog een dagje op stap!

Top 90
In die 90 jaar zijn er natuurlijk ongelofelijk veel boeken voorbij gekomen. Wij vragen ons af: wat was nou eigenlijk het mooiste of beste boek? Wie kan dat beter vertellen dan de lezer! Daarom hebben we een prijsvraag uitgeschreven. En iedereen kan meedoen!

Wat was voor jou het meest belangrijke en meest spraakmakende boek van de afgelopen 90 jaar? Welk boek heb je in één keer uitgelezen? Welk boek heeft je diep geraakt of aan het denken gezet? Zeg het maar. Je kunt van 15 augustus tot en met 7 september uit 90 toptitels stemmen op jouw favoriete boek. Deze shortlist is verdeeld over negen decennia, met dank aan OBAmsterdam voor de samenstelling. Op woensdagmiddag 09-09-09 maken we de winnende titel bekend en verloten we een boekenbon van €90,- onder de goede inzenders!

De redacteuren van Bieblog Hengelo hebben natuurlijk ook zo hun favoriete boeken. Daarom bespreken we hier vanaf maandag onze Redactie Top 10. Dus blijf ons volgen, laat je inspireren, of verrassen en vooral... vergeet niet zelf je toptitel aan ons door te geven. Misschien ben jij wel de winnaar!

6 opmerkingen:

De Eeuwige Bron zei

Leuk idee!
Ik mis 'De wet van Spengler' in het rijtje. De moeder van Jaap Scholten kwam uit de Stork familie.
Los van dit toeval vond ik het een prachtig boek dat ik zeker zou nomineren als het er bij had gestaan.
Mag ik trouwens meedoen als bloglezer of moet je lid zijn van bieb Hengelo?

Astrid zei

Dag Sofie, leuk dat je enthousiast bent. En inderdaad, het boek van iemand die verbonden is met Stork had er natuurlijk tussen moeten staan... Ik zal eens kijken of we er nog wat mee doen.
Natuurlijk mag jij ook stemmen. Je hoeft niet lid te zijn van onze bibliotheek of in Hengelo te wonen om mee te doen. Iedereen is welkom!

Unknown zei

Ik had willen stemmen op Nescio maar heb als alternatief ook nog wel iets gevonden...

Astrid zei

@edwin: Leuk dat je hebt gestemd! Ja, er zullen nog wel meer favorieten ontbreken, ben ik bang. Eens raden wat het is geworden... Scheepsjongens van de Bonte Koe? ;-)

Unknown zei

Nooit meer slapen...heel andere koek.

Moet nog zoveel lezen en herlezen bedenk ik altijd bij zulke lijsten. Je zou er bijna stil van worden :-)

Astrid zei

@Edwin: Inderdaad, er moet nog veel ge- en herlezen worden! Nooit meer slapen, bijvoorbeeld. Het erge is dat ik ook titels zie waarvan ik me niet meer kan herinneren of ik die nu wel of niet... Pijnlijk.