woensdag 15 juli 2009

Mannen die vrouwen haten

Op de omslag van dit boek, geschreven door Stieg Larsson, staat misdaadroman. Normaal zou ik deze titel dan laten liggen. Ik heb niets met misdaad. Maar iets haalde mij over de streep. “Scandinavische roman. Debuut.” Gezien de gunstige prijs heb ik het zelfs gekocht. En ik ben niet teleurgesteld. Het voldeed aan de verwachtingen, zelfs meer dan dat.

Journalist Mikael Blomkvist, zojuist veroordeeld wegens smaad, wordt door de grootindustrieel Henrik Vanger ingehuurd om een familiekroniek te schijven en om uit te vinden wat er met zijn veertig jaar geleden verdwenen nicht Harriet is gebeurd. De zaak is nooit opgelost. Blomkvist begint zijn taak, met weinig vertrouwen, op een speciale plaats: een eilandje in het noorden van Zweden, waar de familie Vanger bij elkaar woont, een familie vol met vetes en vreemde figuren. Met Lisbeth Salander, een jonge gecompliceerde vrouw vol piercings en tatoeages maar een buitengewone goede hacker, vormt Blomkvist en hecht team. Als Blomkvist eindelijk een vinger achter het geheim krijgt, wordt er een gruwelijke beerput geopend en wordt duidelijk met wat voor familie hij te maken heeft.

Het is het eerste deel van De Millennium trilogie. De vijfhonderd pagina’s laten zich ademloos lezen dank zij de spannende en knap met elkaar verweven verhaal lijnen. Een prima boek voor deze tijd van het jaar, of je nu vakantie hebt of niet.

Het verhaal achter deze trilogie is nogal bizar. De auteur heeft de boeken in z’n vrije tijd geschreven, alles in één keer ingeleverd bij de uitgever en dat ook nog vlak voor zijn plotselinge dood. Tragisch dat hij niets meer meemaakt van de hype rond zijn boeken.

In verschillende besprekingen wordt al een vergelijking getrokken met de Da Vinci Code en voor liefhebbers van Mankell is het een echte aanrader. Ik verheug me in ieder geval al op deel 2 en 3: De vrouw die met vuur speelde en Gerechtigheid. Ben heel benieuwd of de auteur mij kan blijven verrassen.

Reserveer in onze catalogus


Francine

3 opmerkingen:

Ana EmíliaYamashita zei

Hallo,
Ik ben Braziliaanse en Nederlandse niet schrijven en, sorry, maar ik vond uw blog.

Astrid zei

Welkom vanuit het verre Brazilië. Leuk dat je even langs kwam!

Diane zei

Ha Francine,
je bent mij net voor...ze staan (en nu stonden) ook op mijn lijstje voor een blogpost. Heb deel 2 net uit....en nu op naar deel 3. Volgens mij wordt dit net zo´n hit als de Da Vinci Code.