zaterdag 4 april 2009

De voorlezer - Bernard Schlink

Als we ons openstellen
jij je voor mij en ik voor jou mij
Als we verzinken
in mij jij en ik in jou
Als we vergaan
jij mij in en jou in ik
Dan ben ik ik en ben jij jij

Prachtig hé? Zulke pareltjes van teksten kun je lezen in De Voorlezer van Bernhard Schlink. Dit boek is in meer dan 40 talen vertaald en is de eerste Europese roman die de nummer 1 positie op de New York Times Bestseller List heeft bereikt.

Het wonderlijke verhaal gaat over een volwassen man (Michael) die terugkijkt op de relatie die hij als vijftienjarige scholier had met
Hannah,een volwassen vrouw. De relatie bestond voornamelijk uit het voorlezen van boeken door de jongen aan de vrouw, douchen en daarna de liefde bedrijven.
Zij verdween echter spoorloos en pas vele jaren later ziet Michael, als
universiteitsstudent, zijn vroegere liefde terug en ontdekt hij wat ze altijd voor hem geheim heeft gehouden. Hanna staat in de rechtbank namelijk terecht voor wat ze tijdens de Tweede Wereldoorlog uitgespookt zou hebben.
Schlink beschrijft prachtig hoe de jongen de vrouw en haar afstandelijkheid bekijkt: “Het leek er eerder op dat ze zich had teruggetrokken in het binnenste van haar lichaam, dat ze dat lichaam aan zichzelf en aan zijn eigen, door geen bevel van het hoofd, gestoorde kalme ritme had overgelaten en de wereld buiten was vergeten.”

Nog zo'n mooie beschrijving: “De lagen van ons leven liggen zo dicht op elkaar dat we in het latere altijd het vroegere tegenkomen, niet als iets dat is afgedaan en afgehandeld, maar actueel en levend.”
Nog meer voorbeelden? Dan moet je het boek vooral gaan lezen! Je ontdekt nog veel meer van zulke prachtige teksten maar ook de onmogelijke spanningen die dit boek vast en zeker ook bij jou oproept!

4 opmerkingen:

edJek23 zei

En als het boek uit is ga je naar de film.

Diane zei

Dat kan, of je leent straks de DVD bij de bibliotheek. Lekker thuis op de bank!
Je begrijot het natuurlijk al...ik ben zelf niet zo'n bioscoopmens.

ern@zone zei

Bedankt voor de tip voor dit boek. Ik heb het in mijn eigen bieb gehaald, net begonnen en het belooft veel.
Goeie Web 2.0-actie dat jullie dit hebben!

Diane zei

Graag gedaan en bedankt voor je compliment. Er staan nog veel boeken op ons lijstje ter bespreking,dus blijf ons volgen.