woensdag 11 maart 2009

Katherine Neville

Het begon een paar jaar geleden met De Acht. Ik kocht dit boek vanwege de intrigerende teksten op het omslag: ... een mysterie ouder dan een millennium, een puzzel, een spel ... Twee verhaallijnen één zich afspelend in de roerige jaren eind 18e eeuw en één in onze eigen tijd. En natuurlijk op de voorkant de tekst: "De vrouwelijke tegenhanger van Eco's De naam van de roos...". Je moet niet altijd afgaan op wat er op de voorkant van een boek staat, want de tegenhanger van De naam van de roos dat vind ik het absoluut niet, maar ik heb het wel met heel veel plezier gelezen. Veel spanning, de twee verhaallijnen goed op elkaar afgestemd en heel veel (soms wel wat erg veel) geschiedenis. Waar ik erg van genoten heb waren de beschrijven van het Noordafrikaanse land Algerije. Ik kan me herinneren dat ik op gegeven moment zelfs een tijd lang op google earth heb zitten kijken of ik er iets op kon onderscheiden van het woeste, droge, bergachtige landschap dat Neville in haar boek beschrijft.
Indertijd werd het boek bestempeld als weer zo'n boek dat meelift op het succes van de Da Vinci code, maar dat is in dit geval toch echt niet aan de orde. Neville schreef het boek al in 1988 waar het in eerste instantie in Amerika in een kleine oplage verscheen. In 2005 verscheen pas de Nederlandse vertaling.

En dan nu het vervolg op De Acht, Het Vuur. Hunkerend heb ik weer bij de boekhandel gestaan, zal ik het kopen, of niet... Dit keer heb ik het toch maar van de bibliotheek geleend. Een vervolg vind ik altijd een beetje gevaarlijk. Niet als het gaat om bijvoorbeeld detectiveseries waarin altijd dezelfde commissaris of inspecteur een hoofdrol speelt, want dat is juist leuk vanwege de karakterontwikkeling van zo'n hoofdpersoon.

In Het Vuur herken ik erg veel van de stijl en de verhaalontwikkeling van De Acht. Jammer, ik vind het daardoor minder boeiend of vernieuwend. Dat neemt niet weg dat ik het boek nauwelijks weg kan leggen, want het is toch wel weer erg spannend.
Opnieuw veel, heel veel geschiedenis en heel veel namen, waardoor het opperste concetratie vraagt om het allemaal te kunnen bijhouden. Ook weer veel codes en puzzels. Een boek voor de liefhebbers dus. Ben je een liefhebber dan is Het Vuur toch weer goed voor ruim 450 bladzijden leesplezier.


Reserveer De Acht in onze catalogus
Reserveer Het Vuur in onze catalogus

Geen opmerkingen: