donderdag 19 maart 2009

Dixie Chicks

Een tijdje terug werd in 'Het Uur Van De Wolf' de documentaire "Dixie Chicks: Shut Up And Sing" uitgezonden. Ik had er al veel over gelezen, maar de film zelf nog nooit gezien.
De film is een indringend verslag van wat de Dixie Chicks tijdens een toernee in 2003 meemaakten. Ze spraken zich uit tegen de inval in Irak en dat had verstrekkende gevolgen: van radioboycots tot doodsbedreigingen...
"Freedom of speech is fine, as long as you don't do it in public", zo luidt een bijschrift op de dvd-cover. Het trio gaat gelukkig door en slaat van zich af: het levert een prachtig album op, goed voor 5 Grammy’s, maar boos zijn ze nog steeds.
Ik ben opgebleven om de uitzending te kijken en werd gegrepen door de overtuiging. Ook kreeg ik last van plaatsvervangende schaamte: country-liefhebbers die cd's platwalsen... Ik ben geneigd te denken dat het altijd om de muziek gaat, maar dat zal wel als naïef bestempeld worden.

Ook als je niet van country houdt, is de film de moeite van het bekijken waard. Naïef of niet: de passie voor muziek blijft kaarsrecht overeind. Vasthouden aan idealen wordt beloond.
Ach ja, ik hou nou eenmaal wel van een goede afloop.
Bekijk hieronder de trailer:





Reserveer 'Shut Up And Sing' via Muziekweb
Meer van de Dixie Chicks in onze catalogus

Geen opmerkingen: