vrijdag 30 januari 2009

De magie van het B-kantje

Ik ben niet de eerste die blogt over de teloorgang van het b-kantje. Ik heb het ook niet over het verdwijnen van een b-kantje omdat alleen de a- kant maar gedownload wordt. Een gedownload nummer kun je natuurlijk ook niet omdraaien... Wat mij veel meer interesseert, is waarom die nummers op een b-kantje nou zo bijzonder zijn? Natuurlijk, als er een nieuwe single uitkwam van U2 van het album The Joshua Tree, rende ik ook naar de platenzaak! Extra nummers, niet op het album te vinden, vreemde radio- en liveopnames. Daar droom je als fan natuurlijk van. Maar waarom? Zijn de nummers die het niet geschopt hebben tot het album eigenlijk niet gewoon slechter? Hoe dan ook, de 'b-sides' blijven interessant: soms wordt een b-kant de hit in plaats van de oorspronkelijke a-kant. Artiesten brengen complete albums uit met alle b-kantjes: da's dan wel weer jammer voor het exclusieve gevoel, maar goed...
Volgens mij draait het daar om: het gevoel dat je iets speciaals in handen hebt. "Ik ben een echte fan, want ik heb die ene bijzondere opname ook!" In een webwereld waarin we van alles en nog wat delen, past het delen van deze rariteiten eigenlijk niet. De magie van het b-kantje: een stukje muziek 'lekker voor jezelf houden'...

p.s.: het mooiste b-kantje ooit is Already Loved, van John Hiatt (te vinden op de single Georgia Rae). Dat wil ik best met jullie delen!

Geen opmerkingen: