vrijdag 5 december 2008

The hard way

Het was denk ik zo'n 2 jaar terug dat ik met een vriend van mij naar een concert ging in Utrecht. De locatie: Tivoli 'De Helling' (waar ik op dat moment nog niet van gehoord had). De artiest: James Hunter (waarvan ik op dat moment net een cd in mijn bezit had, op aanraden van Plato). Wij zouden ons laten verrassen!
Een citaat uit de nieuwsbrief van Plato:

...deze blanke Engelsman lijkt te zijn weggelopen uit een ander tijdperk.
James Hunter klinkt als Sam Cooke, Jackie Wilson en Van Morrison inéén. Hij
geeft je het gevoel dat je zijn muziek al kent, maar is tegelijkertijd
vernieuwend.

Niets bleek minder waar: kort na het inzetten van de eerste noten en na het kreunen van de eerste zinnen was de zwarte betonnen doos omgetoverd in een nachtclub... Lawaaierig en joelend publiek (maar niet te..) en er mocht nog gerookt worden. Niet dat ik rook, maar je zou er bijna ééntje op gaan steken voor de sfeer. Naast een geweldige zanger bleek James Hunter een zeer begenadigd Rock & Roll-gitarist. Een podiumpersoonlijkheid van grote klasse. Het concert op FabChannel geeft een aaridge indruk. Het onderstaande fragment op YouTube geeft wat mij betreft de sfeer het mooiste weer (ondanks de geluids- en beeldkwalkiteit):



Het album 'People Gonna Talk' was dus mijn eerste kennismaking; de opvolger 'The Hard Way' gaat verder waar hij gebleven was. Allen Toussaint is te horen op de titeltrack en heeft tevens enkele pianopartijen voor zijn rekening genomen. Er zullen mensen zijn die dit 'veel van hetzelfde' vinden.. Ik ben echter iemand die rustig een nummer 28 keer achter elkaar kan draaien en er dan nog van kan genieten... Wie geniet er mee? Alternatieven en andere luistertips zijn uiteraard van harte welkom...
Eck
reserveer in onze catalogus

1 opmerking:

Peter zei

goed idee om er een filmpje in te plakken: geeft de sfeer goed weer!