woensdag 3 december 2008

Twee moorden en vier eeuwen familiegeheimen

In mijn zoektocht naar boeken die zich afspelen in Italië kwam ik 'De Toscaanse tuin' tegen van Mark Mills. Ik heb nog nooit gehoord van Mark Mills, maar wel van Toscane en Toscaanse tuinen. En ik moet zeggen, de tekst op de achterkant van het boek intrigeerde mij dusdanig dat ik het maar ben gaan proberen:

... De derde verdieping van de Toscaanse villa, waar de moord plaatsvond, blijkt net zo hermetisch afgesloten als de tuin waarover Adam wil publiceren.

Twee ruimten, bevroren in de tijd. Wat is het verband? Verleden en heden, liefde en intrige vermengen zich in een uitdagend moordmysterie met een sleutelrol voor de negen kringen uit Dantes Hel.

Adam is een Engelse student kunstgeschiedenis die naar Toscane vertrekt om onderzoek te doen naar een zestiende-eeuwse tuin in de buurt van Florence. De tuin hoort bij villa Docci en deze villa is architectonisch minstens zo interessant als de tuin. Het is dan ook vreemd dat over de architect van het huis niets bekend is.
In de Tweede Wereldoorlog was villa Docci bezet door de Duitsers. In de nadagen van de oorlog heeft zich in de villa een afschuwelijk drama afgespeeld dat nooit helemaal is opgehelderd en de gemoederen nog danig in beweging houdt.
En dan de tuin. Wat is het verhaal van de tuin? Adam kan, zonder al teveel moeite, de mythologische verhalen die de verschillende beeldgroepen in de tuin vertellen achterhalen en waarin Flora een hoofdrol speelt. Maar wat vertelt de tuin werkelijk? Wat is het geheim?

Ik ben niet teleurgesteld. Het boek heeft me van het begin tot het eind geboeid. Een sympathieke hoofdpersoon, veel mythische achtergronden en natuurlijk Dante's hel...

4 opmerkingen:

Astrid zei

Oei monic, ik krijg het nog druk. Ik heb De regen... bijna uit en kan zo verder, merk ik!

Monic zei

Wacht maar tot je de volgende ziet (over een weekje of twee of zo)!

Astrid zei

Jaja, maar er ondertussen wel even een puinhoop van maken hè. Daar schrik ik toch van. Gelukkig is alles weer toppie :-)

Peter zei

Deze heb ik ook gelezen en ik ben niet zo'n romanlezer. Was best oké! Interessant met het geheim van de tuin en zo.